Je hebt tegenwoordig apps die bijhouden hoeveel tijd je per dag kwijt bent met kijken naar je scherm. Ik heb deze enige tijd geleden ook gedownload en hoewel ik het idee had dat dit best meeviel, schrok ik toch van de resultaten. Ik heb vervolgens blokkades ingevoerd. Ik kan nog maar op bepaalde tijden op bepaalde apps. En hoewel ik die blokkades zelf heb ingevoerd, merkte ik al snel hoe het ingebakken zit in mijn gedrag om binnen de kortste keren de apps weer op te zoeken (en dus geconfronteerd te worden met mijn eigen blokkade). De gemiddelde Nederlander zit 2 uur en 15 minuten op zijn telefoon. Per dag.
Dat zijn 34 dagen per jaar.
Een dikke maand! Dan snap je de grote investeringen in online marketing ineens. En wat doen we dan in die 2 uur 15? Grotendeels zinloos scrollen. Voor veel mensen is het een vorm van ontspanning. Als je er over nadenkt, is er toch weinig ontspanning te vinden.
In een soort stand-by modus krijg je eindeloos veel reclames, marketingstrategieën en zinloze berichten, foto’s en filmpjes voor je kiezen. Het vergroot ook nog eens de kans op vermoeidheid en zelfs depressie.
Als we toch die 2 uur 15 per dag zouden gebruiken voor een (andere) vorm van ontspanning, zoals bijvoorbeeld karate, yoga, meditatie of met je kinderen spelen. Dat lijkt bijna onmenselijk en absoluut onhaalbaar. Dan krijg je te horen dat mensen een veel te druk leven hebben om 2 uur 15 per dag te trainen. Maar laten we het half/half doen. Zou je één uur per dag van je social media tijd in kunnen leveren voor een uur échte ontspanning? Wat zou je dat opleveren? Dat is in de praktijk toch een stuk moeilijker dan iedere ‘lege’ minuut van de dag te vullen met scrollen of kijken of iemand al geappt heeft, of je mail hebt. Hoe vaak pak je je telefoon om iets op te zoeken en leg je even later je telefoon weer weg zonder dat je hebt opgezocht wat je nodig had, omdat je werd afgeleid door meldingen en andere afleidingen? Wanneer heb je voor het laatst op het toilet, in de trein, in de wachtkamer of elders gezeten zónder op je telefoon te kijken? Schijnbaar levert het ons toch heel wat op om daar zoveel van onze waardevolle tijd aan te spenderen…
Het was dan ook een wilde actie om een video van 48 minuten en 12 seconden te plaatsen. Maar toch, als je in jouw 2 uur en 15 minuten wél ‘de tijd neemt’ om de film van 48 minuten te kijken, dan heb je nog 87 minuten over. Dat staat gelijk aan zo’n 249 filmpjes van de ideale 21 seconden. Moet genoeg zijn om weer ‘helemaal bij’ te zijn, toch?
Suze-Nanne
Alle rechten voorbehouden | Trainingscentrum Michi